Στάδια Ανάπτυξης Λόγου & Ομιλίας
Ηλικία 19 – 24 μηνών
- παράγει 50-100 λέξεις ή και περισσότερες
- καταλαβαίνει πάνω από 300 λέξεις
- η ομιλία του αρχίζει να γίνεται κατανοητή σε τρίτα πρόσωπα
- αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα
- χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός)
- κατανοεί και απαντά στην ερώτηση “τι είναι αυτό;”
- ονομάζει πέντε μέρη του σώματος
- ονομάζει κάποια οικεία αντικείμενα
- καταλαβαίνει και ακολουθεί εντολές με δύο μέρη π.χ. πάρε την κούκλα και χτένισέ την
Ηλικία 2-3 ετών
- παράγει 50-250 λέξεις ή περισσότερες (ραγδαία ανάπτυξη αυτήν την περίοδο)
- καταλαβαίνει 500-900 λέξεις
- η ομιλία του είναι περισσότερο κατανοητή από τρίτα πρόσωπα
- χρησιμοποιεί προτάσεις 3-4 λέξεων (Υποκείμενο - Ρήμα - Αντικείμενο)
- χρησιμοποιεί μερικά άρθρα, προθέσεις, αντωνυμίες, και τα βασικά επίθετα
- ξεκινά να χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό
- χρησιμοποιεί το βοηθητικό ρήμα «είναι»
- κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
- παραλείπει ή αντικαθιστά κάποια φωνήματα όταν μιλάει
- κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 1 ή 2 λέξεις
- ζητά αντικείμενα με το όνομα τους
- δείχνει εικόνες σε βιβλίο ονομάζοντάς τες
- ονομάζει διάφορα μέρη του σώματος
- εκφράζει την ανάγκη του να πάει τουαλέτα
- απαντά σε απλές ερωτήσεις
- διασκεδάζει με ιστορίες και τραγούδια
- μιλάει δυνατά
- παράγει τα φωνήματα μ, π, τ, κ, μπ, γκ
Ηλικία 3-4 ετών
- η ομιλία του είναι αντιληπτή κατά 80%
- παράγει 800 -1500 λέξεις
- κατανοεί 1200 - 2000 λέξεις
- χρησιμοποιεί σωστά τα περισσότερα σύμφωνα
- χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεων
- χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες και χρόνους ρημάτων
- βελτιώνει τα συντακτικά και γραμματικά λάθη
- ρωτά και απαντά σε απλές ερωτήσεις - ποιος, πού, τι, γιατί
- συμμετέχει σε συζητήσεις
- εκφράζει τα συναισθήματά του με ομιλία
- ψιθυρίζει
- ακολουθεί σύνθετες εντολές (2-3 μέρη)
- καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
- αντιλαμβάνεται τις έννοιες παρελθόν και μέλλον
- καταλαβαίνει τη χρήση/λειτουργία των αντικειμένων
- αναγνωρίζει τα χρώματα
- παράγει τα φωνήματα ν,β,γ,χ,ντ (3-3,6 ετών)
- παράγει τα φωνήματα φ, σ, ζ, λ, σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πν, πχ, νγ (3,6-4 ετών)
Ηλικία 4-5 ετών
- παράγει 900 – 2000 λέξεις
- καταλαβαίνει πάνω από 2800 λέξεις
- παράγει σύμφωνα με 90% ακρίβεια
- χρησιμοποιεί προτάσεις 4-8 λέξεων
- χρησιμοποιεί σωστά γραμματικές προτάσεις
- ακούει μια ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις
- μπορεί να περιγράψει αντικείμενα, πρόσωπα, πως πέρασε τη μέρα του
- αναμεταδίδει ακριβώς μια ιστορία
- καταλαβαίνει τους αριθμούς μέχρι το 3
- μετράει μηχανικά ως το 10
- καταλαβαίνει τις έννοιες του χώρου και του χρόνου (τι έγινε στην αρχή, μέση, τέλος)
- ρωτά για τη σημασία λέξεων
- παράγει τα φωνήματα θ, δ, φλ, στ, σκ, ψ, ξ, χτ, τρ, κρ, δγ, ζμ, μν (4-4,6 ετών)
- παράγει τα φωνήματα σφ, βρ, ντρ, χν, ζγ, φτ, τσ, ντζ (4,6-5 ετών)
Ηλικία 5-6 χρόνων
- αυξάνει συνεχώς το λεξιλόγιο του
- κατανοεί περίπου 12.000 λέξεις
- χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
- συμμετέχει σε διαλόγους και ανταλλάσσει πληροφορίες
- χρησιμοποιεί κλίσεις και χρόνους ρημάτων (αόριστος, μέλλοντας
- χρησιμοποιεί συνδέσμους (και, αλλά)
- ονομάζει χρώματα και σχήματα
- ονομάζει τις μέρες της εβδομάδας
- μετράει αυτοματοποιημένα μέχρι το 30
- εκτελεί σύνθετες εντολές με 3 σκέλη
- συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και ακολουθεί τις οδηγίες
- τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιήματα
- χρησιμοποιεί τη φαντασία του και πλάθει ιστορίες